Elektromos kerékpárok a Bringaexpo-n

Bringaexpo 2013 Ambringa stand elektromos kerékpár rész
Bringaexpo 2013 Ambringa stand elektromos kerékpár rész

Pár napja zárult a 2013-as Bringaexpo. Örömmel tapasztaltuk, hogy végre elindult valami a hazai elektromos kerékpár piacon. Egy-két kivételtől eltekintve eddig sem a gyártók (tisztelet a kivételnek, azaz a Gepidának), sem a kerékpár boltok nem mutatták komolyabb jelét annak, hogy Magyarországon elindulna a fejlődés az elektromos kerékpárok piacán. Még mindig nagyon kevés bolt foglalkozik pedelec bringákkal, ők is jellemzően vagy csak mellékesen tartják a fő vonalat jelentő normál kerékpárok mellett, vagy nem boltként, csupán bemutató szalonként árusítanak, saját szervizes háttér nélkül, pedig az különösen ezen a területen rendkívül fontos. Mindenesetre örömteli, hogy az Annyira Más Bringabolt után egyre többen indultak el ebben az irányban. A több éves előny érződik az Ambringa javára, nekik van a legtöbb tapasztalatuk, a legszélesebb kínálatuk még mindig a kerékpárboltok közül. Ráadásul idén még jobban ráfókuszáltak erre a területre. Nyilván érzik a komolyabb konkurenciát, de láthatóan ez csak előnyére válik a csapatnak.

Örömmel láttuk, hogy a hazai gyártók között a Gepida mellett a Schwinn-Csepel is egyre komolyabb kínálattal rendelkezik az e-bringák között. Sajnos a többi hazai gyártó vagy belső gondokkal küszködik, vagy tényleg nem vette még észre, hogy ebben van a jövő. Nyugat-Európában például már sokkal több pedelec bringát adnak el, mint trekkinget vagy montit, ez a szegmens lett a legerősebb, ez fejlődik szinte kizárólag. Vajon nem vették még ezt észre a külföldi vásárokat látogatva, vagy csak nem bíznak a hazai kisebb vásárló erőben? Pedig csak idő kérdése és ez a szegmens lesz nálunk is a legerősebb! Kérdés ki eszmél legelőször…

A külföldi márkákat behozó disztribútorok sincsenek sokkal előrébb, de legalább valami már elindult náluk. A Bringaexpon most is volt egy elektromos kerékpár próbapálya, melyen a korábbi évekhez képest több modellt lehetett kipróbálni, például Gepida, Csepel, Kalkhoff, Focus, BH bikes, KTM, Haibike, Bionx, Oxydrive és még pár kisebb márka modelljei közül szemezgettek a látogatók.

Gepida GPDS pedelec elektromos fokozatmentes váltóval (Nuvinci Harmony)
Gepida GPDS pedelec elektromos fokozatmentes váltóval (Nuvinci Harmony)

Mi is kipróbáltunk persze pár új modellt. Nagyon tetszett a Gepida elektromos fokozatmentes váltóval (Nuvinci Harmony) szerelt modellje, mely fantasztikusan összehangolta az elektromos meghajtást és a váltást, így téve egyszerűvé és komfortossá a használatot.A Gepidának persze van még jópár érdekessége, például a 45 km/h-s meghajtásra képes Bosch motorral szerelt modelljük a piac legversenyképesebb árú s-pedelec, azaz speed pedelec-je.

A Panasonic meghajtás egyre jobban közelíti a Bionx tudását
A Panasonic meghajtás egyre jobban közelíti a Bionx tudását

A Kalkhoff e-bringái most is hozták a német precizitást és minőséget. Csak azt sajnáltuk, hogy az új, Panasonic rendszerű motorral szerelt modelljük nem volt kinn. Ezt a motort csak a KTM kínálatában tudtuk kipróbálni, de ott igazán megnyerő volt. Bár még mindig nem tud annyit, mint a Bionx, a generátoros üzemmódja gyengébb a Bionx-nél, így nem tud annyi energiát visszanyerni, de már jó úton vannak, a rásegítésben a kiállítás adta tesztelési lehetőségeken belül nem éreztem különbséget a Bionx és az új Panasonic között. Majd azért hegynek felfelé lenne érdemes kipróbálni, hiszen ott sokkal jobban kijönnek az eltérések.

BH Emotion Neo Cross
BH Emotion Neo Cross

Tetszett még a BH bikes Neo Cross modellje. Ez a márka volt az egyik nagy újdonsága az Annyira Más Bringaboltnak, ők most kezdték el a forgalmazását. Ez a spanyol márka már 2011-ben nyert Eurobike díjat, azóta is komoly fejlesztésekkel, rendkívül ütős, jó árú és kiváló minőségű modellekkel áll a vevők rendelkezésére. A Neo Cross különlegessége például a vázformába integrált akkumulátor, mellyel a bringa különösen harmonikus lett, szinte alig észrevehető, hogy nem egy hagyományos kerékpár, hanem egy elektromos meghajtással rendelkező modellről van szó. A motorja is erős, a rásegítés szabályzása finom, kellemes.

A Csepel e-totem bringái is érdekesek. Bár nem olyan erősek, de a kedvező áruk miatt jó alternatívának számítanak. Érdekes, hogy még a bowden meghajtásos kerékpárjuknak is kihozták egy “elektromosított”verzióját.

A Bionx legújabb modelljét most nem volt mód kipróbálni, az Ambringások a vásár előtt eladták a készletükön lévő utolsó darabot, így nem maradt a próbapályára csak a régebbi modell… Szerencsére én már próbáltam, így tudom, hogy mennyire komoly szettről van szó. Fantasztikus visszatöltés, rásegítéskor pedig hatalmas erő, rendkívül finoman adagolható, ugyanakkor hihetetlenül precíz hajtás, mely olyan érzetet ad, mintha nem is egy elektromotor dolgozna alattunk, hanem mi lennénk sokkal erősebbek. Ami a nőknek a mell implantátum, vagy a sportolóknak a dopping, valami hasonló az elektromos kerékpároknál a Bionx, amikor beindul alattunk az erő. Érezzük, hogy nem lehet valódi (hiszen nem vagyunk ennyire erősek), mégis sokan vágynak rá, mert annyit javít a formán vagy esetünkben a teljesítményen.

Annyira Más Bringabolt egyik különlegessége a napcellás Pannonrider velomobil
Annyira Más Bringabolt egyik különlegessége a napcellás Pannonrider velomobil

Végül mindenképp szólni kell az Annyira Más Bringabolt standjáról és kínálatáról. Ahogy említettük, bár korábban is komolyan foglalkoztak ezzel a területtel, de idéntől deklaráltan még nagyobb súlyt helyeznek az elektromos kerékpárokra. (Emellett még fekvőkerékpárokban és különleges, minőségi kerékpáros termékekben nagyon erősek.) A standjukon például az elektromos rollertől, az összecsukható, a trekking a city és a montis jellegű pedelec bringákon át a napcellás velomobilig minden volt. Utóbbi különösen érdekes, hiszen teljesen időjárástól védett módon közlekedhetünk vele, hatótávja akár 130 km (a napcellák nélkül mérve, hiszen azokkal szinte végtelen).  A kiállított verseny modell, mely a Széchényi futamon aranyérmes lett, akár 70 km/h-s sebességre is képes! Evvel könnyedén kiváltható a napi közlekedés, munkába járás, amivel a beruházás gyorsan megtérül a mai benzinárak és parkolási díjak mellett.

Az Ambringa kínálatában idén még több márka szerepel, tulajdonképpen szinte minden fontosabb, ami a hazai piacon megtalálható: a külföldiek közül Kalkhoff, Focus, KTM, Haibike, Hercules, Bionx, Oxydrive, BH bikes, Gocycle, Velox, Z-tech, Sun, Hase bikes, HP-Velotechnik, a hazaiak közül pedig a Gepida és a Pannonrider, de gondolom a Csepel bringáit is tudják adni, ha valaki olyat szeretne. Igazán lenyűgöző kínálat, ráadásul ezen gyártóktól jellemzően van is elektromos kerékpár a boltjukban. (Érdekes, hogy a honlapjukon még nincs is fenn mindegyik általuk forgalmazott, vagy a boltjukban lévő modell, ebben még nem tudták utolérni magukat.)

Az Ambringa vezetőjének elmondása szerint márkafüggetlen elektromos kerékpár szakbolt akarnak maradni, azaz nem akarnak elköteleződni semmilyen márka iránt, inkább az a céljuk, hogy mindig a kategóriák szerinti legjobb termékeket kínálják a vevőiknek. Ez ugyan több munkát jelent, de így tudják a legjobban kiszolgálni a vevőiket, ami nagyon fontos a számukra. Ők hosszú távon gondolkodnak, bíznak benne, hogy munkájuk révén jelentősen fejlődik majd a piac. Ehhez sok sikert kívánunk nekik!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.